Eftersom lillens namngivnings-fest närmar sig, så ha jag övat på att laga kex. Har redan beställt gräddtårta och smörgåstårta till festen, men bestämde mig för att göra egna små söta kex! Och eftersom jag aldrig prövat på att använda kristyr, så tyckt jag att de va bäst att öva lite före! Receptet och idén lånade jag från Taikinataivas - bloggen. Tycker nog att dom blev helt bra, lite ojämna blev vissa, men practise makes perfect! =)



Recept: 

2,5 dl socker
100 g smör
1 ägg
1/2 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
lite citronsaft och en nypa salt

Vispa ihop smör, socker, ägg, grädde, vaniljsocker och citronsaft. Tillsätt mjöl, salt och bakpulver. 

Sätt degen i en plastpåse och låt vila i kylen tills nästa dag.

Knåda degen (en bit i taget) och kavla ut till en platta. Tryck ut kex med valfri form (precis som med pepparkakor).
Grädda i 175 grader (varmluftsugn) ca 4 minuter tills kanterna blivit ljusbruna.

Jag dekorerade med kristyr (Royal icing). 

till en äggvita behövdes ca 4 dl florsocker och ca 3 droppar citronsaft.
-Vispa äggvitan med saften och hälften av sockret några minuter. Tillsätt sedan florsocker tills konsistensen är rätt. (När man lyfter vispeln skall det bli en topp att stå upp, men toppen ska böja sig lite). Med den smeten spritsar man kanterna och tårna. Sedan gör man resterande massan lösare med att tillsätta vatten, och använder den för att fylla kexen.

Blommorna är gjorda av sockermassa.