Gjorde en halloncheesecake till bebisgruppens sista träff igår. Ville göra just en sån här kaka eftersom jag ska (tillsammans med mamma) laga min kompis bröllopstårtor senare i sommar, och det ska bli just nåt av denna typ. Kakan va supergod! MUMS!

Enda var att det finns int ännu inhemska hallon, och de här färska utländska var ju enorma! Så fyllningen räckte int helt till att täcka hallonen och de blev att synas...Och så hällde jag på saft-gelén lite för tidigt så den färgade av sig på fyllningen =( Men det är bagateller som man vet att fundera på nästa gång...

Recept:

200 g digestive kex
80 g smör

4 blad gelatin
250 g färska hallon (frysta utländska måste kokas)
200 g naturell färskost 
125 g Creme fraiche
1 1/4 dl socker
2 dl vispgrädde
citronsaft

2,5 dl röd saft
socker
2 blad gelatin

Hacka kexen och blanda i smält smör. Häll i en 24 cm form med löstagbar kant och tryck ner till ett jämt botten.
Sätt gelatinet i blöt i kallt vatten (10 min.)

Blanda färskost, creme fraiche och socker i en skål.
Krama vattnet ut gelatinet och blanda med lite uppkokt citronsaft. Låt svalna lite. Blanda sedan med ostblandningen. Vispa grädden och blanda i. 

Bred ut ca. en tredjedel av fyllningen på kexbottnet, rada på hallonen och bred på resten av fyllningen. Ställ i kallt minst 2 timmar.

Jag gjorde min egen saft, men går klart också att använda färdig hallonsaft.

Lägg gelatinbladen i blöt.
Koka upp hallon och vatten (2 min.). Sila och mät upp saften. Ifall mindre än 2,5 dl tillsätt vatten.
Lägg tillbaka på värmen och smaka av med socker, tillsätt gelatinet och låt svalna.

När saften svalnat, häll försiktigt på kakan och ställ kallt igen. 


PS. För att undvika de här fula kanterna, se till att formens kanter är rena ovanför fyllningen så förstör inte det geléns kanter. Gjorde själv denna kaka väldigt snabbt, så glömde bort att putsa kanterna...